vrijdag 3 oktober 2025

Ik heb tijd 2

 We werkten de voorbije 2 weken verder rond ons thema 'Ik heb tijd'.

In de mand bij juf Hanna zaten er heel wat attributen die te maken hebben met tijd.
Weten we waarvoor ze dienen? Welke functie hebben ze? Waar zien we ze weleens?














We kregen ook een paar uitdagingen.
Wie kan 1 minuut op 1 been staan? Duurt dat lang?
En als we 1 minuut mogen buiten spelen.  Duurt dat lang?



Juf Stefanie las ook voor uit het boekje Vijf minuten.  
De jongen uit het verhaal ontdekt ook dat 5 minuten soms heel lang kunnen aanvoelen
 en andere keren véél te kort zijn. 


In de woordenschatlesjes oefenen we onze woordenschat in.  
Of liggen we te slapen tijdens de les? 😉






We maakten ook zelf een scheurkalender. 




We gebruiken heel vaak de timetimer in de klas.  



Juf nam er het boekje Hoog Tijd bij.  
Daar kregen we een omschrijving en moesten we zelf raden voor wat het hoog tijd was.
Bijvoorbeeld: olifant is jarig... hoog tijd voor... (een feestje!)
We vonden dit een heel leuk boekje. 



Tijdens de kookles maakten we broodpudding met appeltjes.



We gingen ook op stap naar het bos.
We volgden het avonturenpad. 











We zochten ook naar herfstschatten in het bos. 




En er was nog vanalles te zien en te beleven. 












Imali zocht de tijd op in verschillende steden over de wereld.  



We oefenen op actieve wijze allerlei zaken in rond tijd. 






En er kwam een professor op bezoek.  
Hij had hulp nodig bij zijn grote TIJDsonderzoek. 
We stelden onszelf aan hem voor. 




We zien het helemaal zitten om samen met de professor op ontdekking te gaan.


De professor had verschillende opdrachtkaarten mee.  
We kozen om beurt een kaart.  



Blijft de boterham van de professor voor altijd vers en zacht?
Wat denken we dat er gaat gebeuren? 
We doen een voorspelling in de tijd.  



En hoe zit het met fruit? Zoals een opengesneden appel.  
Blijft die er altijd hetzelfde uitzien? 
We gaan het uittesten.   




We deden ook een testje rond parfum.  
Wanneer verdwijnt de geur? 
Hoelang denken we dat we de parfum  zullen ruiken? 
We kiezen elk een parfum uit en doen de test. 







De professor had ook een ijsblokje mee. 
Kunnen we voorspellen wat en wanneer er iets gaat veranderen aan het ijsblokje?






Plots onderbreken we ons onderzoek.  
We ontdekken dat de appel al aan het verkleuren is.  



En hoe zit het met geluid? 
We ontdekken dat we met de klankschaal langer het geluid horen dan bij een plastic potje.  

We krijgen ook de opdracht om onze ogen dicht te houden zolang we het geluid horen.  







We houden alles goed in de gaten de komende tijd. 



En plots bleek er meer dan 1 professor te zijn die de tijd wil onderzoeken.  











We haalden nieuwe boekjes in de bibliotheek.  







En we werkten ons knutselwerkje af. 



Fijn weekend!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten